Skolen hvor det er nesten like vanlig å spille i orkester som å spille fotball

Haugerud strykeorkester har fått Kulturtanken-støtte til andreåret av et inkluderingsprosjekt for å gjøre orkester tilgjengelig for flere elever i barneskolen. Og det virker!
– Jeg begynte egentlig med fiolin, men hadde lyst på et litt større instrument. Jeg liker å spille kontrabass fordi det rister når jeg spiller, noen ganger kjennes det ut som jeg får støt! Det er kult, synes Noah.
Musikkglade gutter
Vi er på Trosterud skole i Oslo. Fem energiske tredjeklassegutter har spilt og posert med instrumentene sine for fotografen, og skal snart tilbake til timen. Fire av dem er unge fiolinister og den femte er altså kontrabassist.
Den fine gjengen er en del av Haugerud strykeorkester. De har spilt sammen i et år. Det er individuell undervisning en time i uka, i tillegg til samspill.
– Det er gøy å spille instrument. Jeg har spilt i et år og liker best å spille sammen med vennene mine, sier Amaar.
– Vi har spilt fiolin i et år, og vi har utviklet oss mye. Noen ganger får vi klistremerker, sier Elias.
Orkester for alle
Lite tvil om at orkesteret er godt likt blant elevene.
I en elevgruppe vil det være ulike behov. Det kan for eksempel være barn med autisme, ADHD, tourettes, nedsatt hørsel eller dysleksi. Da er det viktig å tilrettelegge, som er tanken bak prosjektet dette orkesteret har fått støtte til.
– Si for eksempel at vi har en elev med dysleksi som strever med å følge med på notene. Hvis jeg står foran og dirigerer, får jeg ikke samtidig være borte hos hen og pekt på hvor vi er, sier Mari Ystanes Fjeldstad. Hun er musikklærer på Trosterud skole og orkesterleder i Haugerud strykeorkester.
Prosjektmidlene fra Kulturtanken gjør at de får sette inn en ekstra lærer som følger opp elevene mens øvingen pågår. Det hjelper å holde gruppen og samspillet gående.
Populær aktivitet
Rekrutteringen til orkesteret har vært formidabel på Trosterud skole. 100 elever spiller et strykeinstrument.
– Det beste er at jeg lærer meg et instrument. Jeg er glad for at jeg valgte fiolin. Det er gøy å øve, sier Einar.
– Jeg ville begynne på noe nytt og liker å lære nye sanger, sier Sigurd.
– Ja, her er faktisk musikk nesten like populært som fotball! sier Mari, før hun geleider de unge musikerne tilbake til klasserommet og resten av skoledagen.
Bildegalleri
Trykk på et bilde for åpne i fullskjerm.