Dirigentsamling på Lillestrøm

Den 15. november samlet dirigenter fra hele landet seg i Lillestrøm for en dag fylt med erfaringsdeling og sosialt samvær. Her er noen av de faglige høydepunktene.
Ewa Bergmann-Bøe: Lek og mestring for de yngste
I Bergen har man prøvd ut et prosjekt kalt Rett i orkester eller RIO. Det er nemlig ikke slik at når man starter å spille et orkesterinstrument starter man også automatisk å spille i et orkester. Vi ser at det å begynne rett i orkester når man begynner å spille, gir motivasjon for å fortsette.
Ewa Bergmann-Bøe driver RIO i Bergen og hun ga oss et innblikk i hverdagen med de yngste strykerne.
Med vektlegging av lek, improvisasjon og gehør bygger hun miljøer der barna får utforske musikken uten noter i starten. Metodene er lekne, men målrettede; samspill og klappeherming skaper tidlig samhold og musikalsk forståelse.
Når det gjelder rekruttering, erfarer Ewa at de viktigste arenaene er konserter og tilstelninger: Barna kommer når de kjenner noen eller ser noen på scenen og møter instrumentene tett på.
I tillegg minnet Ewa oss om at lavterskeltilbud og å skape tilhørighet gjør en enorm forskjell for deltakelsen.
Hedvig Montgomery: Slik får vi med alle i orkesteret
Psykolog Hedvig Montgomery snakket om barn, læring og orkestermiljøer på en måte som traff både hjerte og hode.
Hennes hovedbudskap var at læring skjer i trygghet. Barn trenger tydelige rammer og repetisjon for å utvikle ferdigheter. Når vi jobber med barn, jobber vi med mennesker som «fortsatt er under konstruksjon”. Følelseregulering, oppmerksomhet, fleksibilitet og sosiale ferdigheter er fortsatt i utvikling langt opp i ungdomsårene.
Det kan være mange grunner til at noen strever mer enn andre, for eksempel tospråklighet, ulik modenhet eller konsentrasjonsproblemer. En god del barn føler seg også “utenfor”. Mange av nettopp disse finner veien til musikken. Derfor må orkesteret være et sted der alle kan lykkes.
Montgomery løftet frem hva gode dirigenter gjør:
- Skaper tydelige rammer uten å heve stemmen
- Gir positiv instruksjon og handlingsalternativer
- Husker å se alle – «glad for at DU kom»
- Tilrettelegger for pauser, mat og gode lokaler
- Bruker fellesskapet aktivt for å bygge trygghet
UNOFs repertoarprosjekter
Birgit Djupedal og Torunn Kristoffersen i UNOF presenterte nye repertoarprosjekter som kan gjøre hverdagen lettere for dirigenter og gi orkestrene mer å spille på:
- Notalogen – en digital katalog for stykker som passer til barne- og ungdomsorkester. Orkestrene kan få støtte til å kjøpe inn noter som er i Notalogen.
- Lydfryd – ny musikk for unge musikere, hvor ett verk fortsatt venter på urfremføring. Ta kontakt med UNOF hvis dere vil urfremføre stykket av Aron Dahl for strykere og to blåsestemmer.
- Allsang-serien – fleksible arrangementer som fungerer for alle typer besetninger
- KOS (Korps + Orkester = Sant) – samspillsnoter for skolekorps og strykeorkester, tilpasninger er gjort med tanke på tonearter, balanse og instrumentasjon.
Det er tydelig at behovet for godt tilrettelagt repertoar er stort, og at prosjektene treffer.
Sophia Hugo Cabo: ROMUS
Sophia Hugo Cabo tok oss med inn i arbeidet med ROMUS, et regionalt ungdomsorkester som samler strykere fra Romerike en helg i måneden. Her møtes 13–19-åringer til sosiale og faglig krevende prosjekter, med mye å strekke seg etter.
De har hatt varierte prosjekter:
- Folkemusikk med konsert på markahytte
- Barokk med cembalist
- Klassisk repertoar og samarbeid med Romerike Symfoniorkester
- Islandstur med konsert i Harpa og samarbeid med islandsk ungdomsorkester
Takk for denne gang
Vi takker alle som møtte opp for en lærerik og flott samling. Samme helg arrangerte vi også dirigentkurs for ungdommer som du kan lese om i egen sak.
Bildegalleri
Trykk på et bilde for åpne i fullskjerm.



