Når orkester blir korps
Hver 17. mai blir Tøyen Orkester til et korps. Mahir (10) og Adam (10) går i 4A og 4B på Tøyen skole. Etter skolen pleier de å leke og spille sammen. Begge spiller i trommegruppa, men i orkester har de bare spilt i ett år.
– Med stortromma er det jeg som bestemmer tempo. Spiller jeg opp, må andre spille opp. Tar jeg tempo ned må alle spille ned, sier Mahir.
– Jeg følger bare deg, siden jeg spiller skarptromme, sier Adam.
– Jeg gleder meg til i morgen, men det kommer til å bli tungt, sier Adam.
– Det er lettere å gå og spille i alle fall. Du merker ikke at du er sliten når du går, sier Mahir.
– Men det er noe annet å marsjere enn å stå rolig. Vi må gå i linje så vi ikke krasjer i andre korps og sånn, så det er en del å tenke på, sier Adam.
– Vi skal ha på ny tøyengenser i morgen og ha svarte bukser, sier Mahir.
Har dere noen tips til noen andre som skal marsjere på 17. mai?
– Ikke stå stille, sier Adam.
– Ja, det gjør vondt. Prøv å bevege beina dine. Eller armene dine, sier Mahir.
– Hvis du må strekke deg, fortsett å spill etterpå, avslutter han.
Viktig for nærmiljøet
Sissel Larsen grunnla Tøyen orkester i 2018. Men musikkprosjektet startet opp i 2009. Før dette, var det ikke noe kulturelt tilbud eller tiltak på Tøyen skole.
– Jeg mener jo at alle barn har rett til å spille et instrument. Alle barn har rett til å ha en fritidsaktivitet. Sånn er det ikke nødvendigvis på Tøyen. Fordi at det er her vi finner den største barnefattigdommen i Norge, sier Larsen.
– Her er det ikke bare ungene som får glede av det. Det er jo familien, hele området og det er jo også hele byen. Fordi at vi på Tøyen viser at det er nytte av det vi kan. Så her er 100 barn på gratis ettermiddagsundervisning nå. Og vi håper å sette i gang enda flere, legger hun til.
For på Tøyen har hele området blitt musikk.
– Jeg tror ikke vi finner eneste skole her i hele Norge, som har fått seg en egen musikkgate. Hvis du leser på en skiltet utenfor, så står det "musikkgata", og så henger alle de instrumentene på gjerdet, sier Larsen.
Foreldrene har montert store, spraylakkerte messinginstrumenter på gjerdet utenfor skolen. Det er planlagt en skolegårdsutvidelse i den tidligere trafikkerte gata. I mellomtiden har skolen og foreldre, med støtte fra Områdeløftet og Bergesenstiftelsen, tatt initiativ til å markere skolens spesielle satsing på orkestermusikk.